Proces wymiany i konserwacji części sprzętowych w Dell Inspiron P08f001 jest bardzo prosty. Na początku należy odłączyć zasilacz i odłączyć baterię. Następnie odkręcić wszystkie śruby, łączące pokrywę i obudowę, a następnie zdjąć pokrywę. Wymiana części sprzętowych jest następnie bardzo prosta – należy odłączyć stare części i zastąpić je nowymi. Konserwacja komponentów powinna być również wykonywana regularnie, aby zapobiec uszkodzeniom lub zużyciu. Może to obejmować czyszczenie wszystkich komponentów, wymianę wentylatorów lub inne elementy, które mogą się zużywać. Ważne jest, aby przestrzegać instrukcji konserwacji, aby zapewnić długoterminową niezawodność sprzętu.
Ostatnia aktualizacja: Procedury wymiany części sprzętowych i konserwacji komponentów Dell Inspiron P08f001
Eksploatacja samochodu
Program wymiany cz�ci o jako�ci wyposa�enia fabrycznego
31-07-2010, �r�d�o i foto: Bosch
Coraz wi�cej warsztat�w korzysta z oferty produkt�w regenerowanych firmy Bosch, umo�liwiaj�c klientom ta�sz� napraw� pojazd�w. Procedur� tzw. regeneracji fabrycznej obj�tych jest w firmie Bosch oko�o 5500 cz�ci samochodowych w 27 grupach produkt�w.
Bosch dostarcza regenerowane fabrycznie cz�ci, takie jak rozruszniki, alternatory, zaciski hamulc�w, rozdzielacze zap�onu, pompy wtryskowe diesla i wiele innych komponent�w. Regeneracja cz�ci samochodowych stanowi nie tylko korzystn� alternatyw� dla u�ytkownik�w pojazd�w, ale tak�e przyczynia si� do ochrony �rodowiska, poniewa� wi�ksza cz�� produktu zostaje zachowana. Dzi�ki temu zu�ywa si� mniej surowc�w i emituje mniej dwutlenku w�gla do atmosfery ni� przy produkcji nowych element�w.
Program Bosch eXchange wspiera �wiatowy trend napraw niedrogich i ograniczaj�cych zu�ycie zasob�w naturalnych. Mimo problem�w na �wiatowym rynku cz�ci samochodowych widoczny jest sta�y wzrost popytu na komponenty fabrycznie regenerowane. Analitycy firmy przewiduj�, �e do roku 2015 rynek remanufacturingu w Europie wzro�nie do 30 milion�w produkt�w rocznie. Sytuacja taka ma jednak miejsce nie tylko w Europie czy w USA, gdzie rynek tego typu cz�ci osi�gn�� prawie 90 proc. udzia��w w naprawach pojazd�w, ale tak�e w innych cz�ciach �wiata.
U�ywane cz�ci najwy�szej jako�ci
Podczas naprawy pojazdu warsztat mo�e wymieni� uszkodzon� cz�� na now� lub skorzysta� z cz�ci regenerowanej, kt�rej zakup jest szczeg�lnie op�acalny dla posiadaczy starszych pojazd�w. Wszystkie komponenty z programu wymiany s� regenerowane w fabrykach Bosch z zachowaniem najwy�szych standard�w jako�ci. Mimo r�nicy w cenie dochodz�cej do 30-40 proc., w procesie remanufacturingu stosowane s� takie same standardy jako�ci jak przy produkcji nowych element�w, dlatego te� produkty obj�te programem Bosch eXchange maj� identyczn� gwarancj� jak produkty fabrycznie nowe.
W ofercie regenerowanych cz�ci zamiennych znale�� mo�na tak�e komponenty do nowoczesnych uk�ad�w wtryskowych w silnikach benzynowych lub diesla, kt�rych p�niejsza regeneracja uwzgl�dniana jest ju� na etapie projektowania produktu.
Obieg zamkni�ty
Dzia�alno�� zwi�zana z napraw� i wymian� komponent�w wymaga przep�ywu towar�w w dw�ch kierunkach. Nie tylko bowiem trzeba jak najszybciej dostarczy� do sklepu lub warsztatu potrzebn� cz��, ale tak�e zu�yty produkt musi zosta� mo�liwie szybko przekazany producentowi do regeneracji.
Dla sprawnej realizacji procedur decyduj�ce znaczenie ma wprowadzony przez firm� Bosch - nieskomplikowany i dobrze zorganizowany system przyjmowania produkt�w z podlegaj�cymi zwrotowi op�atami dodatkowymi, potocznie nazywanymi kaucjami. Jasno sformu�owane warunki zwrotu oraz procedura o nazwie "Back-in-Box", czyli zwrot zu�ytej cz�ci w oryginalnym opakowaniu gwarantuje szybko�� i bezpiecze�stwo transakcji.
Oryginalne opakowanie nie tylko chroni element podczas transportu, ale r�wnie� pozwala na jego szybsz� identyfikacj�. Od razu po zdiagnozowaniu uszkodzenia danej cz�ci warsztat zamawia odpowiadaj�cy mu produkt regenerowany i montuje go w poje�dzie. Uszkodzony komponent wraca w oryginalnym opakowaniu do fabryki, gdzie oczekuje na regeneracj�. Potem specjali�ci oceni�, czy nadaje si� do ponownej naprawy (m. in. nie mo�e mie� mechanicznych uszkodze�, musi by� kompletny, nie mo�e nosi� �lad�w ingerencji wewn�trznej), jest rozmontowywany na poszczeg�lne cz�ci a te z kolei poddawane s� czyszczeniu.
Elementy zu�yte lub wa�ne z punktu widzenia bezpiecze�stwa s� bezwzgl�dnie i ka�dorazowo wymieniane. Po przeprowadzeniu restrykcyjnych test�w oraz kontroli jako�ci naprawiony produkt wraca do obiegu i jest do dyspozycji klient�w.
Proekologiczna alternatywa
Za stosowaniem cz�ci BX przemawiaj� nie tylko wzgl�dy ekonomiczne, ale r�wnie� ochrona �rodowiska i zasob�w naturalnych. Za przyk�ad s�u�y� mog� rozruszniki i alternatory, kt�re s� regenerowane w fabryce Bosch w G�ttingen ju� od 1965 roku. W por�wnaniu do produkcji nowych komponent�w, przy regeneracji ogranicza si� zu�ycie energii oraz takich surowc�w jak mied� czy aluminium.
W 2009 roku Bosch zregenerowa� 2, 5 miliona produkt�w motoryzacyjnych, obni�aj�c ilo�� zu�ywanych surowc�w oraz emisj� CO2 w por�wnaniu do produkcji nowych wyrob�w a� o 23 000 ton.
Do ochrony �rodowiska naturalnego przyczynia si� r�wnie� fakt, �e dzi�ki procedurze "Back-in-Box" nie ma konieczno�ci ponownej utylizacji opakowa�, co r�wnie� sprzyja �rodowisku naturalnemu.
Obni�enie emisji o 23 tysi�cy ton odpowiada�oby powierzchni lasu wynosz�cej 1923 hektary, przy czym jeden hektar lasu absorbuje rocznie �rednio 13 ton dwutlenku w�gla.
Procedury
Status: Aktualna
Wersja od: 1 maja 2013 r.
Autor: Zamajtys Krzysztof
Konserwacja maszyn i urządzeń
Konserwacja maszyn i urządzeń
Konserwacja maszyn i urządzeń
Wszystkie maszyny (urządzenia) powinny posiadać dokumentację techniczno-ruchową. Dokumentacja nakłada obowiązek wykonania pewnych czynności kontrolnych, konserwacyjnych, przeglądowych, co wymaga prowadzenia dokumentacji, w której można lub trzeba odnotować np. :
– godziny pracy,
– przeglądy,
– naprawy,
– kontrole stanu technicznego,
– opis czynności regulacyjnych i konserwacyjnych.
Dokumentem potwierdzającym wykonanie tych czynności może być dziennik pracy, również dziennik konserwacji, założony zeszyt, czy raport przeglądu, czasem protokół nie ma ustalonej jednej formy. Zależy od wymagań producenta lub ustaleń pracodawcy.
LEX Navigator
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Krok: potrzeba wykonania konserwacji maszyny lub urządzenia
Maszyny i narzędzia oraz ich urządzenia ochronne powinny być utrzymywane w stanie sprawności technicznej i czystości zapewniającej użytkowanie ich bez szkody dla bezpieczeństwa i zdrowia pracowników oraz stosowane tylko w procesach i warunkach, do których są przeznaczone.
Krok: przygotowanie maszyny lub urządzenia do konserwacji
Każdej maszynie wprowadzanej do obrotu na terenie UE powinna towarzyszyć dokumentacja techniczno-ruchowa, której zakres i forma powinny być zgodne z § 58 r. z. w. m.
Dokumentacja ta powinna zawierać co najmniej następujące informacje:
1) nazwę i pełny adres producenta i jego upoważnionego przedstawiciela;
2) określenie maszyny, które zostało umieszczone na samej maszynie, z wyjątkiem numeru seryjnego;
3) ogólny opis maszyny;
4) rysunki, schematy, opisy i objaśnienia niezbędne do użytkowania, konserwacji i naprawy maszyny oraz sprawdzenia prawidłowości jej działania;
5) opis czynności regulacyjnych i konserwacyjnych, jakie powinien wykonywać użytkownik, oraz zapobiegawcze środki konserwacji;
6) instrukcje umożliwiające bezpieczne przeprowadzenie regulacji i konserwacji, w tym środki ochronne, jakie należy podjąć w trakcie tych czynności. Instrukcja konserwacji powinna określać zakres czynności wchodzących w skład przeglądów okresowych oraz ich częstotliwość, kryteria wymiany newralgicznych elementów i podzespołów.
Lepsza skuteczność w trudnych, wilgotnych warunkach i duża siła hamowania są najważniejszymi zaletami hamulców tarczowych. To główne powody, dla których korzystają z nich posiadacze rowerów górskich, crossowych, a nawet szosowych. Użytkownicy muszą się jednak liczyć z tym, że ich konstrukcja wymaga regularnego czyszczenia. Jak skutecznie to robić? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania!
Warto wiedzieć, jak i czym czyścić tarcze hamulcowe w rowerze.
Piszczące tarcze hamulcowe w rowerze?
Dla wielu kolarzy jeden z najbardziej irytujących w trakcie jazdy dźwięków to piszczące klocki hamulcowe. Jest on nie tylko nieprzyjemny dla ucha, ale także, gdy występuje podczas jazdy w warunkach suchych, oznacza konieczność serwisowania roweru. Nie od dziś wiadomo, że kluczem do poprawnego działania hamulców tarczowych jest utrzymywanie ich w czystości. A narażone są one na działanie wielu substancji, które mają negatywny wpływ na prawidłową pracę. Tarcza lub klocki zabrudzone błotem, zatłuszczone smarem bądź olejami będą działały z mniejszą siłą. To z kolei negatywnie wpłynie na bezpieczeństwo na trasie. Warto jednak pamiętać o tym, że piszczące klocki hamulcowe w warunkach wilgotnych to sprawa normalna.
Jak często czyścić hamulce?
Czyszczenie hamulców to czynność, której nie można przypisać żadnej regularności. Chyba że uznamy za nią odpowiedź: zawsze wtedy, gdy zachodzi taka potrzeba. Jeśli zauważymy, że pracują one z mniejszą siłą niż dotychczas, są widocznie brudne lub zaczynają hałasować, to powinniśmy najlepiej bezpośrednio po powrocie z jazdy rozpocząć czyszczenie. Dlaczego, oprócz względów bezpieczeństwa, nie warto zwlekać? Przede wszystkim niezaschnięte zanieczyszczenia łatwiej będzie usunąć.
Wskazówka!
Jeżeli Twój rower potrzebuje kompleksowego czyszczenia, pamiętaj że tarcze myjemy jako ostatnie. Ogranicza to ryzyko zabrudzenia ich smarami lub olejami. Jednocześnie podczas mycia nie naciskaj na dźwignię hamulca, ponieważ to również może sprzyjać zatłuszczaniu.
Czyszczenie tarcz hamulcowych w rowerze – przygotowanie
Przed rozpoczęciem serwisowania komponentu warto dobrze się przygotować. Uszykowanie wszystkich niezbędnych przedmiotów i narzędzi znacznie uprości sprawę. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że czyszczenie wykonamy sprawnie. Co należy przygotować?
Narzędzia
Gdy w rowerze tarcze hamulcowe mocowane są za pomocą centerlocka, wystarczy klucz do kaset. Dobrym wyborem będzie uniwersalny model od Topeak, który sprawdzi się m. in. do komponentów wyprodukowanych przez Shimano oraz SRAM.
Sprawdź
W przypadku mocowania typu IS przyda się klucz typu torx. Kolarze planujący zakup tego narzędzia powinni zwrócić uwagę na zestaw kluczy Topeak Torx. Wytrzymały komplet ośmiu przyrządów w różnych rozmiarach będzie służył przez lata.
Sprawdź
Warto pod ręką mieć uniwersalne klucze imbusowe, które posłużą do odkręcenia koła, np. PARK TOOL HXS-1. 2. pl/photo/product/park-tool-hxs-1-2-2-155086-f-sk7-w280-h280. gif" alt="Zestaw kluczy imbusowych PARK TOOL HXS-1. 2" width="280" height="280" contenteditable="false"/>
Sprawdź
Do odkręcenia klocków hamulcowych będą niezbędne także szczypce igłowe półokrągłe.
Rękawiczki serwisowe
To jeden z obowiązkowych elementów, który ułatwia odtłuszczenia tarcz hamulcowych w rowerze i ogranicza przenoszenie olejów ze skóry na tarcze. Dotykanie ich gołymi rękoma może skutkować koniecznością ponownego czyszczenia. Jednocześnie należy pamiętać, że substancje wykorzystywane do czyszczenia zwykle mają negatywny wpływ na skórę. Jeśli nie jesteś zwolennikiem jednorazowych, wybierz rękawiczki długie FINISH LINE.
Zestaw precyzyjnych szczotek
Dobrej jakości szczotki nie tylko pomogą skutecznie usunąć nawet najbardziej uporczywe zabrudzenia, ale także nie pozostawią włosia na powierzchni hamulców. Precyzyjnie skonstruowane akcesorium znacznie przyspieszy pracę. Jeśli planujesz zakup, warto zwrócić uwagę na zestawy, które pozwolą Ci na kompleksowe zadbanie o rower, np. : MUC-OFF Brush Set, PARK TOOL BCB-4. 2 czy FINISH LINE Easy-Pro Brush Set.
Pamiętaj, że szczotka do czyszczenia tarcz hamulcowych musi być zawsze perfekcyjnie czysta. Nie należy używać jej do mycia innych elementów roweru.
Czyste szmatki bądź ręcznik papierowy
Warto przygotować również szmatki (np. z mikrofibry) lub ręcznik papierowy. Będą niezbędne do oczyszczenia zabrudzonych powierzchni, dlatego bardzo ważne jest, aby nie tylko dobrze chłonęły zabrudzenia, ale także nie strzępiły się.
Papier ścierny
Piszczące klocki hamulcowe w rowerze wymagają odpowiedniego oczyszczenia. Papier ścierny o gramaturze 120 g pomoże wygładzić powierzchnię elementów metalicznych, półmetalicznych i żywicznych.
Odtłuszczacz do hamulców
Do czyszczenia należy zacisków i tarcz, niezbędny jest dedykowany odtłuszczacz. Formuła takich środków jest mniej agresywna niż w przypadku produktów uniwersalnych. Należy także pamiętać, że powinno się unikać produktów zawierających „PTFE”, ponieważ sprzyjają one ślizganiu się, co negatywnie wpływa na proces hamowania.
Nasze rekomendacje odtłuszczaczy do hamulców znajdziesz w dalszej części artykułu.
Preparat do czyszczenia tarcz hamulcowych znacznie ułatwi ich pielęgnację.
Jak odtłuścić tarcze hamulcowe w rowerze? – krok po kroku
Czyszczenie tarcz hamulcowych w rowerze nie jest czynnością trudną, ale wymagającą precyzji. Od naszej dokładności zależy osiągnięcie pożądanego efektu, czyli ograniczenie piszczenia klocków hamulcowych i efektywna praca całego układu.
Krok 1 – demontaż koła i hamulca
Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać, jest odwrócenie roweru (lub powieszenie na wygodnym stojaku serwisowym) i demontaż koła. Zwykle ogranicza się to do odkręcenia imbusem śruby przechodzącej przez sztywną oś. Następnie należy odkręcić tarczę oraz śrubę utrzymującą zaciski. Za pomocą szczypiec musimy zdjąć opaskę, aby wyjąć klocki hamulcowe.
Krok 2 – czyszczenie piasty tarczy hamulcowej
Pierwszym, właściwym etapem jest wytarcie piasty szmatką nasączoną środkiem do odtłuszczania hamulców. W tym miejscu może znajdować się dużo zanieczyszczeń nagromadzonych podczas jazdy. Następnie należy precyzyjnie oczyścić z obu stron powierzchnię tarczy, a potem delikatnie przetrzeć wirnik papierem ściernym. Jego chropowata powierzchnia ułatwi zaciskanie się klocków.
Krok 3 - czyszczenie klocków hamulcowych
Odtłuszczacz do tarcz hamulcowych z powodzeniem oczyści również klocki. Należy wytrzeć je dokładnie, a następnie oszlifować papierem ściernym. Tym razem konieczne jest to, aby wygładzić ich powierzchnie. Następnie ponownie czyścimy je tym samym produktem. Używamy go również do umycia zacisków. Wycieramy do sucha. Przy okazji warto umyć wszystkie złącza, zaciski i dźwignie.
Wypalanie metalicznych klocków hamulcowych!
Jeśli na powierzchni metalicznych klocków hamulcowych wylana została uporczywa do usunięcia substancja, np. olej do czyszczenia łańcucha, możemy spróbować domowej, dość ekstremalnej techniki, usunięcia plamy. Należy rozgrzać piekarnik do temperatury ok. 250°C i włożyć klocki do środka na około pół godziny. Po ich przestudzeniu musimy zeszlifować wierzchnią warstwę okładziny. Jeśli po wszystkich staraniach założymy klocki, a hamulce nie będą działały lepiej, pozostaje wymienić klocki hamulcowe na nowe.
Krok 4 – montaż hamulców
Gdy wszystkie elementy są czyste i suche, możemy przystąpić do montażu. Przebiega on w kolejności odwrotnej do demontażu. Wsuwamy klocki do zacisku, przykręcamy je. Później montujemy tarczę i przykręcamy koło. gif" data-default="/photo/article/l/CR_ID393_03. jpg" data-webp="true" data-l="/photo/article/l/CR_ID393_03. jpg" data-s="/photo/article/s/CR_ID393_03. jpg" alt="Hamulce tarczowe zamontowane na rowerze. " contenteditable="false"/>Odtłuszczanie hamulców tarczowych może sprawić, że te przestaną hałasować.
Czym odtłuszczać tarcze hamulcowe?
Jednym ze skutecznych domowych sposobów na oczyszczenie tarcz hamulcowych jest wykorzystanie alkoholu izopropylowego. To substancja, która po wyschnięciu nie pozostawia żadnych pozostałości. Rowerzyści korzystają także z benzyny ekstrakcyjnej.
Zdecydowanie dużo bardziej wygodne w użyciu są produkty profesjonalne, które jednocześnie poprawią właściwości komponentów oraz przedłużą ich żywotność – skutecznie chronią przed pojawieniem się korozji. Jakie produkty są chętnie wybierane przez kolarzy?
Odtłuszczacz MUC-OFF Disc Brake Cleaner
Wygodny produkt w aerozolu pozwala na dozowanie produktu pod ciśnieniem, co ułatwia usuwanie uporczywych plam. Dodatkowo nawilża okładzinę hamulca, a to przekłada się na redukcję piszczenia oraz ograniczenie zużywanie się okładzin. pl/photo/product/muc-off-disc-brake-cleaner-2-155786-f-sk7-w280-h280. gif" alt="Odtłuszczacz MUC-OFF Disc Brake Cleaner" width="280" height="280" contenteditable="false"/>
Sprawdź
PEATY'S Disc Brake Cleaner
Biodegradowalny, przyjazny środowisku, produkt wyróżnia się wysoką skutecznością działania. Poprawia skuteczność hamowania i redukuje hałasy. Może być używany do komponentów z włókna węglowego, dlatego nie musimy obawiać, że przypadkowo naruszymy nim ramę lub inne elementy z karbonu. pl/photo/product/peaty-s-disc-brake-cleaner-2-138990-f-sk7-w280-h280. gif" alt="Odtłuszczacz do tarcz PEATY'S Disc Brake Cleaner" width="280" height="280" contenteditable="false"/>
Sprawdź
MOTOREX Power Brake Clean
Doskonale sprawdzi się do oczyszczania tarcz, klocków, linek czy pancerzy. Skuteczny do usuwania olejów, smarów i smoły. Nie ma negatywnego wpływu na gumę, plastik i lakier. pl/photo/product/motorex-power-brake-clean-2-1356-f-sk7-w280-h280. gif" alt="Płyn do czyszczenia tarcz MOTOREX Power Brake Clean" width="280" height="280" contenteditable="false"/>
Sprawdź
FENWICK'S Disc Brake Cleaner
Wydajny środek, który pozwala wyeliminować pisk klocków hamulcowych. Może być stosowany również, jako suchy odtłuszczacz do łańcuchów, przerzutek, kaset, zębatek czy łożysk. pl/photo/product/fenwick-s-disc-brake-cleaner-2-107248-f-sk7-w280-h280. gif" alt="Odtłuszczacz do tarcz FENWICK'S Disc Brake Cleaner" width="280" height="280" contenteditable="false"/>
Sprawdź
OC1 Brake Cleaner
Skuteczny produkt, który doskonale usunie osady z asfaltu, smoły czy pyłu powstającego w trakcie ścierania się klocków. Dobrze odtłuszcza i pozwala usunąć piszczenie. pl/photo/product/oc1-brake-cleaner-2-152539-f-sk7-w280-h280. gif" alt="Odtłuszczacz do tarcz OC1 Brake Cleaner" width="280" height="280" contenteditable="false"/>
Sprawdź
Środki zapobiegawcze
Jeśli dużo i intensywnie jeździmy, serwis będziemy musieli wykonywać częściej niż osoby, które swoje dwa kółka używają raczej rekreacyjnie. Jednak nie ma nic bardziej irytującego, niż sytuacje, gdy zaraz po zakończonym czyszczeniu tarcz hamulcowych w rowerze, musimy robić to ponownie. Odtłuszczanie może być konieczne, kiedy w nieostrożny sposób konserwujemy pojazd. Aby tego uniknąć, możemy zabezpieczyć je przy pomocy osłon do hamulców tarczowych MUC -OFF Disc Brake Covers. Wykonane z neoprenu akcesorium chroni nie tylko przed działaniem środków chemicznych, ale także ogniem. Wytrzymałe rzepy i uniwersalny rozmiar sprawiają, że mogą być wykorzystywane wielokrotnie. Co ważne, przydadzą się także, gdy postanowisz transportować rower.
Inne sposoby na piszczące klocki hamulcowe
Zatłuszczone klocki w rowerze to tylko jeden z pięciu powodów, które mogą sprawiać, że słychać je podczas użytkowania. Chociaż zwykle do rozwiązania problemu wystarcza odpowiednie oczyszczenie, czasem nie jest to działanie wystarczające. Inne to regulacja, wymiana klocków na żywiczne, dotarcie się klocków, a nawet wymiana elementów na kompatybilne. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule 5 sposobów na piszczące hamulce w rowerze.
Warto zaznaczyć, że zwykle kolejnym krokiem będzie regulacja. Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać, jest sprawdzenie, czy tarcza hamulcowa jest prosta przy pomocy centrownicy do kół z właściwym adapterem. Jeśli okaże się krzywa, należy ją wyprostować. Następnie luzujemy śruby, które trzymają zacisk, zaciskamy klamkę hamulca (czyli blokujemy tarczę) i dokręcamy śruby. Gotowe! Dla ułatwienia Twojej pracy, specjaliści CentrumRowerowe. pl przygotowali kompleksowy poradnik. Przeczytaj artykuł Regulacja hamulców w rowerze – porady i samodzielnie serwisuj swój rower!